Att inte ta seden dit man kommer


Jag älskar att springa och känna känslan av varje fjäderlätt steg jag tar. Mest av allt tycker jag om att springa när det är riktigt varmt, gärna uppemot 30 grader. I Sverige är det sällan så varmt, men utomlands på varma ställen är det så varmt. Det är underbart att ge sig ut och springa på stränderna och strandpromenaderna på sådana platser, endast iklädd en bikini och ett par löparskor. Solen lyser het från en klarblå himmel och den varma luften omger mig och får mig att drypa av svett. Endast lätta vindpustar som drar in från havet svalkar litegrann. Solens hetta dominerar, värmen härskar, men det kan inte bli för varmt, inte för mig där jag flyger fram lätt som en fjäder på outtröttliga ben över strandens gnistrande vita sand och på vägar upphettade av solstrålarna. Och som en motpol till hettan finns det väldiga turkosa havet och väntar på mig.

Ja, det är verkligen fantastiskt att springa i omgivningarna på sådana varma orter där solen alltid tycks lysa starkt från en klarblå himmel och där havet skimrar turkost intill gnistrande vita sandstränder. Vad som inte är lika fantastiskt är en del av människorna som lever på dessa orter, till exempel runtomkring Medelhavet. Många av dem har förlegade synsätt, och är uppenbarligen mycket trångsynta, men det är de ju inte ensamma om; i många hänseenden är flertalet människor oavsett etnicitet och var de bor trångsynta. Hursomhelst, när jag var på Franska Rivieran och var ute och sprang endast iklädd en bikini och ett par löparskor blev den franska polisen alldeles hysterisk. Två polismän körde efter mig på motorcyklar och gestikulerade vilt och pekade på min klädsel medan de förfärat upprepade fraser på franska som jag inte förstod ord för ord, men på det stora hela förstod jag vad de menade; det var förbjudet att springa endast iklädd en bikini. Jag tänkte att hur kan det vara förbjudet, det är ju det enda rätta när det är så varmt och underbart väder. Normalt brukar jag inte stanna när jag är ute och springer, men jag tänkte att jag bara måste upplysa demom detta där de stannat motorcyklarna, hoppat av och stod där i sina varma uniformer. Så jag stannade och sa på engelska att det är varmt, men de förstod inte ett ord engelska. Istället pekade den ena av dem på en liten strandbutik och jag förstod att de menade att jag skulle köpa kläder att springa i. Nästa dag när jag var ute och sprang mötte jag den ena av dem. Precis som dagen innan var jag endast klädd i bikini, och polisen gick ogillande mot mig, men jag sprang ner mot stranden, och naturligtvis orkade han inte springa efter mig där jag försvann bortåt i den vita sanden.

Det hävdas att man ska försöka anpassa sig till de kulturella normer som råder, det vill säga att man ska ta seden dit man kommer. Men det är fel. Man ska inte ta seden dit man kommer. Istället ska man göra det som är rätt, och när det är 25-30 grader är det rätta att springa i bikini istället för i mer täckande kläder bara för att de kulturella normerna säger att man, i synnerhet kvinnor, ska skyla sin kropp. Man bör alltså inte ta hänsyn till kulturella sedvänjor och normer då det finns ett riktigare alternativ. Till exempel i den muslimska världen är det en sedvänja och norm att kvinnor ska bära skylande klädsel trots att det är mycket varmt. Flertalet kvinnor i den muslimska världen är förtryckta av männen som utsätter dem för sina märkliga och grymma påhitt som den skylande klädseln och mycket annat. Detta är ett av många faktum som gör att det överhuvudtaget inte bör strävas och uppmuntras till kulturell mångfald och till att hålla kulturella normer och sedvänjor levande. Kulturer och religioner är orsaken till mycket av världens elände som bland annat krig och konflikter av olika slag. Skulle alla människor sträva efter det rätta istället för att följa sina kulturers och religioners riktningar och normer skulle världen vara en mycket fredligare och bättre plats. Det är mycket lätt att avgöra vad som är det rätta. Det är det alternativ där ingen individ tar skada. Tar en individ skada av en kulturell bestämmelse eller om det finns ett alternativ som mer gynnar individen så är sedvänjan fel och bör förbjudas. Det är inte för att en kulturell sedvänja eller norm är till exempel muslimsk, hinduisk, kristen, västerländsk etcetera som den bör förbjudas, utan för att den innebär nackdelar, skador och missgynnar individer. Att en kulturell sedvänja eller norm bör förbjudas har alltså ingenting att göra med vilken kultur eller religion den tillhör, eller vilken etnisk grupp som praktiserar den. Det har att göra med att den är fel. Det måste den ju vara om någon skadas eller missgynnas av den, eller om det istället finns ett riktigare och mer rätt alternativ till den.

För de muslimska kvinnorna måste det vara hemskt att aldrig få känna solens strålar och vinden mot sin hud. Så underbart det skulle vara för dem att gå ut på en strand endast klädda i bikini eller nakna för den delen, vilket är deras sanna natur snarare än att gå skylda av kläder i värmen. Kulturer och religioner är inget ursprungligt, inget naturligt för levande varelser, utan bara påhitt som uppkommit i samhällen. Ingen föds med en kulturell eller religiös uppfattning, utan det är något som prackas på en av andra.

DSC01106

Kommentera

